دوره های معماری پیشنهادی

صفحه اصلی > معماری > آشنایی با معماران برتر 



  چاپ        ارسال به دوست

تام مین

 

 

تام مین

 

 

 

 

زندگینامه

تام مین معمار آمریکایی و برنده جایزه پریتزکر سال 2005، مردی بلند قد، تنومند و جدی با بیانی اغلب انتقادی و لحنی تند، معمار بی مناقشه ای نیست. داوران جایزه پریتزکر او را به عنوان « محصول نا آرامیهای دهه شصت، کسی که شرایط سخت را برای رسیدن به نتایج عملی خود تحمل کرده است ، نتایجی که تنها هم اکنون به صورت گروهی از پروژه های با مقیاس بزرگ قابل مشاهده هستند» معرفی کرده اند. مشخصه بناهای مستحکم با نمای فلزی او و دفترش « مرفسیس» ، شامل گوشه های تیز و قسمتهای شیب دار بر آمده است که اغلب با صفحات فلزی مایل یا تا خورده پوشانده شده اند. این مجموعه ها، چیدمان خطی فرمها، نماهای با عظمت و کشش به سمت های- تک، توسط مخالفان او تعبیر به نوعی ناسازگاری، نامطلوب بودن و حتی پوچ گرایی می شود.

او معتقد است :« ما نباید بیش از این طبیعت را مانند « کاسپاردیوید فردریش» در قرن نوزدهم، به عنوان نشانه ای برای یک نیروی والاتر ببینیم. تصور ذهنی ما از طبیعت روز به روز به صورت فزاینده ای با پیشرفت های علمی تعیین می شود و این پیشرفت ها برای تصور ما از واقعیت قطعی هستند. واقعیت علمی موقعیت انسان مدرن است و شما می توانید این را در طبیعت سمبولیک کار های من ببینید.»

او علاقه مند به صحبت کردن در مورد ارزشها نیست و ترجیح می دهد یک وضعیت علمی را مورد بررسی قرار دهدو معتقد است تصوراتی مانند خوب یا بد به همان اندازه که در مورد طبیعت بی ربط هستند در مورد واقعیت علمی ای که ما در آن زندگی می کنیم نیز همین شرایط را دارند. طبیعت کاملا بی رحم است و نمی تواند مواظب باشد که ما زنده باشیم یا بمیریم. او اعتقادی به سنت و فرهنگ گذشته ندارد و معتقد است در عصری که با پیشرفت های علمی مردم می توانند در مورد بدن خود و اینکه می خواهند چگونه به نظر برسند، تصمیم بگیرند و این مشخص کننده نحوه تفکر آنها در مورد خودشان و واقعیتی که در آن زندگی می کنند، است،آنها باور دارند که شما می توانید واقعیت مورد نظر خود را بسازید و به عنوان یک معمار با این خوش بینی کار خود را آغاز می کند.

مجموعه «کالتران» طراحی شده توسط او، در مرکز شهر لس آنجلس و نزدیک تالار کنسرت دیزنی(Disney concert Hall) ساخته شده توسط معمار مشهور، فرانک گری، قرار دارد. هر دو ساختار نشاندهنده استفاده بی نظیر از طراحی معماری با کامپیوتر و مشخصه استفاده از پوسته های براق آلومینیومی و فلزی هستند. اما در کار مین، هیچ کدام از حرکتهای مواج، خمیده و منحنی وار کارهای فرانک گری وجود ندارد. این مجموعه دارای دیواره بلند و خطی، با نمای فلزی است .

برای او تضاد(conflict) و مواجهه(confrontation) به عنوان اصول اولیه معماری و بخشی از عصری که در آن زندگی می کنیم، مطرح هستند. در مورد پروژه های بزرگی که در چند سال اخیر توانسته بگیرد، می گوید که وی تغییر کرده و به این نتیجه رسیده است که به منظور دست یافتن به آنچه که می خواهد باید به جای پا فشاری بر استقلال و خود مختاری در کارهایش به بحث و مذاکره با دیگران بپردازد. پروژه های عمومی با مقیاس بزرگ نیازمند توافق عده زیادی از افراد است. در واقع تلقی آزادی عمل و خود مختاری در هنر به عنوان دلیلی برای روی گرداندن از عموم، کاری ساده انگارانه است. و می توان هم زمان هم آزادی عمل داشت و هم با دنیای اجتماعی و سیاسی در ارتباط بود.
به عنوان یک معمار معتقد به داشتن یک جهان بینی است اما جهان بینی او از حد و مرز فردا فراتر نمی رود! به عبارتی با تعریف آینده در حد و مرز فردا و نه بیشتر از ان و عدم اعتقاد به گذشته، تمایل به زندگی و کار معماری در زمان حال دارد.

 

فلسفه طراحی :

واژه « متا مورفوسیس ـ Metamorphosis » که نام شرکت هم از آ» گرفته شده است به معنی دگردیسی ، دگرگونی و تغییر شکل است . روش طراحی مورفوسیس هم بر اساس وجود تناقض ، تعارض ، دگرگونی و درک پروژه ها به عنوان یک موجودیت پویا است .  کار های مورفوسیس دراری لایه بندی های مختلفی است . طرح ها معمولا از نظام های سازمانی مختلفی تشکیل شده اند که نهایتا یک کل منسجم را به وجود می آورند . طرح ها از نظر بصری مجسمه گونه هستند و این روند در سال های اخیر با پیشرفت نرمافزارهای کامپیوتری پر رنگ تر شده است .

 

افتخارات :

Top Ten Green Project Award, American Institute of Architects Committee on the Environment / 2007

Pritzker Prize, 2005

Chrysler Design Award of Excellence / 2001

 

Los Angeles Gold Medal, American Institute of Architects / 2000

Alumni of the Year, University of Southern California / 1995

Brunner Prize or Award in Architecture, American Academy of Arts and Letters / 1992

Member Elect, American Academy of Design / 1992

 

Eliel Saarinen Chair, Yale School of Architecture, Yale University / 1991

Elliot Noyes Chair, Harvard University Graduate School of Design / 1988

Rome Prize Fellowship, American Academy in Rome, Italy / 1987

New Academic Building, The Cooper Union for the Advancement of Science and Art, New York, New York, 2008

National Oceanic Atmospheric Administration (NOAA) Satellite Operation Facility, Suitland, MD, 2007

Phare Tower, La Défense, France <>The Lighthouse, "Green" Wind-Powered .Office Building, Paris, France, 2012.

 

تعدای از پروژه های او که قبلا در این سایت معرفی شده اند :

ساختمان آکادمی کوپر یونین؛ تام مِین

برای مشاهده این پروژه اینجا کلیک کنید

 

 

دفتر مورفسس و موزه ی علم و طبیعت پورت

برای مشاهده این پروژه اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 


١٥:٢٣ - يکشنبه ٢١ آبان ١٣٩٦    /    شماره : ٨٤٠٨    /    تعداد نمایش : ٢٣٦١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج







پاتوق معماران
دوره Rhino
دوره طراحی نما

فروشگاه کتاب

خانه عمران

اشتراک فایل