دوره های معماری پیشنهادی

صفحه اصلی > معماری > آشنایی با معماران برتر 



  چاپ        ارسال به دوست

ماریو بوتا

 

 

ماریو بوتا Mario Botta

 

 

زندگینامه

از معماران مشهور سوئیسی و زاده سویس است. او اولین خانه خود را در سن ۱۶ سالگی طراحی نمود. این خانه برای دو خانوار در نظر گرفته شده بود و در Ticino ساخته شد. در حالیکه نظم و انضباط در این سازه ناجور بوده و مشکلاتی را دارا میباشد ارتباط ساختمان با سایتش ، جدا سازی فضای سرویس گیرنده و سرویس دهنده (از نظریات ویژه کان) ، عقب نشینی عمیق پنجره ها همه آغازهایی برای شکل گیری شیوه ماریو در طراحی بود.

ماریو بوتااو یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بود. آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان میباشد و استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان.وی یکی از معماران برجسته سبک بین الملل است.همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹؛شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.

 

 

همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹ ؛ شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.

ویژگی های طرح های ماریو بوتا:

-دقت در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی

-توجه به سادگی در انتخاب الگو های معماری

-گرایش به فرم های هندسی

-تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا

-ایجاد فضای سایه روشن در کارها

-دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز

-تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارها

-او کار رسمی خود رادر سال ۱۹۷۰ در لوگانو آغاز نمود.ساختمانهای او اغلب آجری هستند در عین حالی که پهنه وسیعی از مصالح در کارهای او بکار گرفته میشود.هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد .

ماریو بوتا حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

گرایش به فرم های هندسی:

گذشتگان همواره با بهره گیری از فرم های خالص هندسی مانند استوانه،مکعب و مثلث متساوی الضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان می دادند و با بکارگیری مصالحی که هرگونه دخل و تصرف مالکانه و تضاد با آهنگ طبیعت را رد می کند حضورشان را در طبیعت دارای نشان کرده اند . اشکالی که به واسطه آنها می توان به شخصیت قدیمی چیزهای نو شکل بخشید که نشان گر زبان ترکیبی ماریو بوتا می باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است.

 

 

ماریو بوتا ایجاد سایه و روشن در کارها:

اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند.

خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند.سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند.

سایه کنج شما را به درون فرا می خواند و از داخل منظره های بسیاری که از دیدن آنها محروم شده ایم توسط خطوط ساده دیوارها و ستون ها شکل می گیرد.

دعوت طبیعت به داخل ساختمان:

یکی از ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ،حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند وتبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.

ترسیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند تقویت می شود. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.

آثار وی غالبا از مواد آجری استفاده می‌برد.

مهمترین آثار او:

۱۹۶۷ مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدر، کلرادو (ایالات متحده)

۱۹۷۱ خانه‌های شخصی در کدنزو کدنزو (Cadenazo )۱۹۷۰-۷۱، ریوا سن ویتل (Riva San Vitale )۱۹۷۱-۷۳، لیگرنتو(Ligornetto )۱۹۷۵-۷۶، ستبیو Stabio )لا کسا رتندا، ۱۹۸۲)، مربیو سوپریوره Morbio Superiore )۱۹۸۴، دارو(Daro (۱۹۹۲

۱۹۸۷ بانک استانی فریبورگئویسfribourgeoise، فریبورگFribourg (سوئیس)

۱۹۸۷ خانهٔ فرهنگ ,چمبری Chambéry (فرانسه)

۱۹۸۷ خانهٔ کتاب، تصویر و صدا فرآنکولرسایس میترراند François Mitterrand، ویللوربننVilleurbanne (فرانسه)

۱۹۸۸ لا بنکا دل گتردوLa Banca del Gotardo، لوگنو Lugano (سوئیس)

۱۹۹۴ کلیسای سنت جین‌باتیست د مگنو Saint Jean-Baptiste d Mogno، تسین Tessin (سوئیس)

۱۹۹۴ موزه هنر مدرن، سن فرانسیسکو (امریکا)

۱۹۹۵ کلیسای جامع معاد La Cathédrale de la Résurrection، اوری (فرانسه)

۱۹۹۶ کلیسای سنتا ماریا دگلی آنجلی، مونته تمروو Monte Tamaro (سوئیس) و موزه جین تینگولیJean Tinguely در بال

۱۹۹۸ سینگگ سیمبلیستا دانشگاه تل آویو (اسرایل)

۱۹۹۹ موزه بنیاد مارتین بدمر، کلگنی (سوئیس)

۲۰۰۰ کلیسای ازنو دی سروزا Azzano di Seravezza (ایتالیا)

۹۷۲-۷۷ مدرسه در مربیو اینفریرMorbio Inferiore، کنتن دود تسینcanton du Tessin (سوئیس)

 

 

دقت در توپوگرافی زمین:

هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد که ما قادر به وصف این حس وفاداری نمی باشیم.

حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

 

تأکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا:

تعبیه نور گیر های مشابه:

    تر سیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند تقویت می شود.

    این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.

 

 

خانه شخصی در بریگانزونا:

    این خانه واقع در تقاطع دوجاده درتپه ای نزدیک لوگانو می باشد.

    در واقع همانگونه که ماریو بوتا تصدیق می کند عملکرد فضاهایی که همچون فیلتر(بین فضای درونی و بیرونی )عمل می کنند دو نقطه متقابل بنا را تشکیل داده اند که باعطف به مبنا قرار دادنشان به روی آنها تأیید شده است.

    ایوان و مهتابی بلند که دربالای آن نورگیر سقفی قرار گرفته و یا فضای کوچک حیاط مرکزی وار در قسمت ورودی بنا.

    شکل کلی مشابه که در بالای مهتابی قرار گرفته در ورای هندسه خشک خود یک سمبل مکانیکی است.

 

خانه شخصی در مونتاگنولا:

    از پائین تپه،منحنی ای که به واسطه ردیفی از پنجره های دایره شکل شاخص شده است قابل مشاهده می باشد.حجم نیم دایره ای که به واسطه بافت متراکم آجر بر سختی آن تأکید شده است،توسط یک سطح شیشه ای برش خورده و به بخش هایی تقسیم شده است که در پشت آن فضاهای مسکونی در  سطوح مختلف قرار گرفته اند.

    پلان مسکونی دارای نوعی پیچیدگی است که به واسطه ساخت یک حجم خطی از فضاهایی که شامل اتاق ورزش،استخر شنا و سونا می باشد بوسیله دیوار شیشه ای از دفتر کار و گاراژ جدا شده است.

    در بالای این حجم ایوانی قرار دارد که محل دسترسی به جاده ایست که به خانه منتهی می شود.

 

 

تفکرات بوتا در مورد کلیسا:

«امروزه کلیسا فرصتی است استثنائی برا ی ساخت و تقویت فضائی که در آن زندگی می کنیم و نشانه ای تازه است برای آنچه که مردم منتظرش بودند

«کلیسا ایجاد مکث می کند،یک لحظه سکوت،فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که مواجه با تغییرات سریع و تناقض های شهرهای مدرن

«کلیسا ضرورتی است که نه تنها برای مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یاد آوری است برای تلفیق دوباره با گذشته

 

کلیسای اوری:

تأثیر تفکرات بوتا را می توان به راحتی در طراحی این کلیسا مشاهده کرد:

    پروژه به عنوان دیواری بزرگ در نظر گرفته شد که لزوماً هیچ گشودگی در سطح آن وجود ندارد ولی در مقابل در قسمت فوقانی باز است،جایی که منظره آسمان از طریق پنجره هایی با شیشه رنگی دور سقف با فضایی مثلثی شکل ذرات نور را به داخل می فرستد.

    رنگ های متغییری را که از فصول گذر سال می گذرد و بر رأس درختان بالای ساختمان می تابد از صافی می گذراند.

 

 

صومعه مونته تامارو :

    از درون تله کابین که از دره کوه بالا می رود تا اسکی بازان در بالای آن استراحت کنند،حضور معماری را بلافاصله می توان دید.مسیر مستقیم و طولانی که از طریق ایستگاه تله کابین به صومعه می رسد،این بنا روی یک قوس و روی لبه یک حجم استوانه ای شکل قرار گرفته است.

    یکسری از نوار های حلقه ای کنگره دار در سطح شیب دار سقف قرار گرفته اند و سبب می شوند تا نور طبیعی به داخل صومعه راه یابد.

    نقش و نگار هایی به شکل درختان اثر انزو کوچی روی سقف بیننده را به سمت ورودی صومعه هدایت می کند.

 

ساختمان فن آوری رسانه ای در ویلربان :

    این بنا واقع در حاشیه خیابان امیل زولا است.

    ساختمان خود را به سمت جلو کشانده است وبه واسطه طرح مبسوط آن تصویری از یک حجم پر با مرکز توخالی را خلق کرده که در وسط یک شکاف عمیق ودرطرفین  دارای سطح شیب دار می باشد.

 

تقسیم فضایی:

    این شکاف تا عمق شیشه ای ساختمان امتداد یافته و در آنجا می توان طرزقرارگیری فضاها در طبقات و نظام عملکردی ارائه شده برای ساختمان را مشاهده نمود.

 

 

تعدای از پروژه های او که قبلا در این سایت معرفی شده اند :

 

گالری هنر واتاری در توکیو

برای مشاهده این پروژه اینجا کلیک کنید

 

 

موزه هنر های مدرن سانفرانسیسکو

 

 

برای مشاهده این پروژه اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 


١٢:٢٠ - شنبه ١٣ مهر ١٣٩٢    /    شماره : ٩٥٥٥    /    تعداد نمایش : ٣٧١٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج







پاتوق معماران
دوره Rhino
دوره طراحی نما

فروشگاه کتاب

خانه عمران

اشتراک فایل